Краљево је једна од десет локалних самоуправа у којима је Агенција за безбедност саобраћаја Републике Србије реализовала акцију „Казнене карте“ у оквиру велике кампање „У кола без алкохола“. Акција, која је усмерена ка младим возачима са циљем веће безбедност свих учесника у саобраћају, у сарадњи са Саветом за безбедност саобраћаја на територији града Краљева, спроведена је у краљевачким кафићима „Амада“, „Егзит“ и „Аутентик“.

Према речима саветника директора Агенције за безбедност саобраћаја Милана Илића, пројекат се спроводи трећу годину заредом, а Град Краљево се показао као један од водећих градова у којем се спроводе превентивне активности.

Како је вожња у пијаном стању један од честих узрока несрећа на путевима широм наше земље – око 10 одсто, пројекат се реализује у ресторанима, кафићима и клубовима где се најчешће конзумирају алкохолна пића. Циљ је да се гости угоститељских објеката који су конзумирали алкохол, а који су возачи, кроз мерење тренутне алкохолисаности помоћу алкометра, информишу о висини и врсти казни које су законом предвиђене за вожњу под утицајем алкохола.

„Интересантно је да су учесници веома изненађени колика је висина казне, нарочито када нагласимо да је за време искључења из саобраћаја, уколико управљају моторним возилом, казна од 100.000 до 120.000 динара, нових 14 казнених поена и нова забрана од осам месеци. Уколико су имали у претходном прекршају још неке казнене поене, онда врло лако дође до ситуације да буду сврстани у категорију несавесних возача, одузима им се возачка дозвола и још дуже остају без могућности управљања моторним возилом“, појаснио је Илић, па додао:

„Свакако не можемо стићи до сваког госта и локала, али желимо да сваки локал, у сваком граду, има алкометар и да гости у сваком тренутку знају да постоји могућност да, уколико желе, могу бесплатно да измере тренутну количину алкохола у организму, као и да се, преко такозване „казнене карте“, суоче са информацијама колике су казне.“

Како је поручио, дугорочни циљеви Агенције су да се смањи проценат саобраћајних незгода које се дешавају услед утицаја фактора алкохола. Заједничким радом Агенције за безбедност саобраћаја, локалних самоуправа, медија, активиста, невладиних организација и државних институција, може да се постигне значајан утицај на  безбедност учесника у саобраћају.

„Имамо идеју да се у одређеним пилот локалним самоуправама, у сваком локалу, налази по један алкометар. Пројекат ће финансирати Агенција за безбедност саобраћаја и локални Савет за безбедност саобраћаја и очекујемо да ће власници угоститељских објеката као друштвено одговорни субјекти  препознати значај овакве активности јер сам сигуран да је њихов циљ да им гости безбедни оду кући“, изјавио је Илић.

Члан краљевачког Савета за безбедност саобраћаја Душан Ђедовић  подсетио је на то да Савет годинама има успешну сарадњу са Агенцијом за безбедност саобраћаја у спровођењу кампања везаних за алкохолисаност, као и у области едукације најмлађих кроз кампању „Пажљивкова правила“ и едукацију матураната кроз причу човека који је са 18 година доживео саобраћајну несрећу и остао инвалид итд.

Према његовим речима, на основу података Саобраћајне полиције у Kраљеву, током претходне године, свака четврта незгода повезана је са алкохолисаношћу, зато су овакве кампање изузетно значајне за подизање свести код учесника у саобраћају. Прошлогодишњи подаци показују да је код 366 особа које су управљале моторним возилима измерено 0,5 промила алкохола у крви, код 425 више од 0,5, а 165 особа са 1,2 промила алкохола у крви је и задржано. Евидентирано је и 127 особа које су возиле под дејством психоактивних супстанци.

Краљевчани односно учесници кампање који нису конзумирали алкохолна пића могли су помоћу симулатора пијанства, такозваних „пијаних наочара“, да се увере како пијан возач види околину. Симулатор им је омогућио да осете смањену видљивост, успорену реакцију, ометање осећаја дубине у простору и замагљен вид – које би осетили да су под дејством алкохола.

Као симболичан поклон сви учесници добили су привезак са поруком „У кола без алкохола“ и флајер „Казнену карту“ са подацима о висинама казни и санкција за вожњу под утицајем алкохола у зависности од концентрације. Активацију учесника су спроводили посебно обучени промотери са „алкометром“, „казненом картом“ и „пијаним наочарима“.