На војном аеродрому Морава надомак Краљева, другог дана августа, на празник Свети пророк Илија, 98. ваздухопловна бригада обележила је Дан рода авијације и славу пилота.
![20210802_110121](http://www.kraljevo.rs/wp-content/uploads/2021/08/20210802_110121.jpg)
![20210802_110039(0)](http://www.kraljevo.rs/wp-content/uploads/2021/08/20210802_1100390.jpg)
Гости, међу којима је био и први човек нашег града др Предраг Терзић, током свечаности су имали прилике да присуствују и свечаном постројавању јединица и изложби средстава ратне технике.
![3](http://www.kraljevo.rs/wp-content/uploads/2021/08/3.jpg)
У осврту на развој српског ваздухопловства, бригадни генерал Жељко Билић је, обраћајући се старешинама, војницима и гостима, подсетио на то да је идеја о увођењу ваздухопловства у наоружање Војске Краљевине Србије зачета 2. августа 1893. године Уредбом о формирању целе Војске. Њоме је било предвиђено да се по једна ваздухопловна балонска чета налази у саставу сваке дивизије Војске Краљевине Србије. Две деценије касније, 1912. године, група официра Краљевине Србије упућена је на школовање и обуку за пилоте у Француску, а набављени су и авиони. Исте године, наредбом министра војног Радомира Путника, формирана је Ваздухопловна команда у Нишу, чиме је Србија стала раме уз раме са малим бројем земаља у свету које су имале војно ваздухопловство и које су га употребиле у борбеним дејствима.
Ратно ваздухопловство и противваздушна одбрана, на Илиндан, обележавају и своју крсну славу – Светог Илију.
![20210802_111948](http://www.kraljevo.rs/wp-content/uploads/2021/08/20210802_111948.jpg)
![1](http://www.kraljevo.rs/wp-content/uploads/2021/08/1.jpg)
Како је истакао бригадни генерал Билић, између два светска рата наше ваздухопловство је доживело процват и интензивни развој уз производњу модерних и савремених летелица, што је пратило и значајне организацијске промене. Од 1924. Свети Илија слави се као ваздухопловна слава, а Свети Илија Громовник узет је као заштитник прво војних, а затим и свих ваздухопловаца тадашње Краљевине Србије односно Југославије.
![20210802_110029](http://www.kraljevo.rs/wp-content/uploads/2021/08/20210802_110029.jpg)
„Искуства из претходних ратова примењују се у Другом светском рату током пружања снажног отпора непријатељу. Након Другог светског рата ваздухопловство је прошло кроз неколико фаза – од 1953. до 1959. извршена је прва фаза велике модернизације авијације. Уводе се у наоружање борбени авиони западног порекла са којима код нас почиње ера млазне авијације. Од формирања прве хеликоптерске јединице 1954. године, и оне улазе у састав авијације. Почетком шездесетих година у наоружање се уводе ловачки авиони и интензивно развија домаћа авио-индустрија. Јунаштво и чојство, храброст, понос и пркос нису изостали ни 1999. године током НАТО агресије, кад се пилотски и технички састав са целокупним народом супротставља и пружа отпор надмоћнијем непријатељу бранећи нашу родну груду, своју отаџбину“, казао је Билић.
![20210802_110316](http://www.kraljevo.rs/wp-content/uploads/2021/08/20210802_110316.jpg)
Након почасног строја и смотре летелица и ваздухопловног наоружања, најбољим припадницима авијације уручена су признања.